Sådan foregår en adoption

Når du har forelsket dig i én af vores skønne hunde, kontakter du os via formularen på vores kontakt side. Her skriver du lidt om hvem du (og din familie) er, hvor du bor, din erfaring med at have hund, og naturligvis hvem det er, du har kastet din kærlighed på.

I nogle tilfælde er en hund så populær at rigtig mange vælger at kontakte os, med et ønske om at adoptere lige netop den. Alle henvendelser, både her fra hjemmesiden, og hvis der sendes en e-mail direkte til os, bliver besvaret i den rækkefølge de bliver modtaget (vi kommunikerer udelukkende via e-mail, og vores kontaktformularer her på hjemmesiden, som automatisk sender til vores e-mail adresse). Der vil blive oprettet en venteliste på den enkelte hund, men den som kontakter os først, har “førsteret” til at betale for at reservere hunden. Hvis personen ombestemmer sig, eller ikke bliver godkendt til at adoptere, vil vi kontakte den næste på ventelisten.

Hvis en hund står til at være reserveret, betyder det at en anden familie har betalt reservationsgebyr, og enten afventer hjemmebesøg, godkendelse eller underskrift på en adoptionskontrakt. Hundens opslag fjernes ikke når den reserveres, en hund kan blive ledig igen af forskellige årsager, familien kan risikere ikke at blive godkendt, eller selv vælge at fortryde deres interesse i den pågældende hund.
Nogle gange går det rigtig hurtigt, og en hund kan nå at være blevet reserveret, selv om det ikke er skrevet på hundens opslag. Hvis du har henvendt dig vedr. en hund som er reserveret, er din henvendelse ikke nødvendigvis spildt, du kan enten vælge at komme på venteliste til hunden, eller du kan fortsætte din kommunikation med den frivillige, som måske kan finde en anden tilsvarende hund til dig.

Hjemmebesøg

NHDK vil formidle kontakt til en frivillig, som bor i nærheden af dig, således at der kan aftales et hjemmebesøg. Hjemmebesøget udføres for at sikre, at du som adoptant har forståelse for adoption af en gade- eller internathund.

Der vil inden hjemmebesøget skulle betales et reservationsgebyr på 750 kr., som fratrækkes adoptionsprisen, men bortfalder ved fortrydelse.

Når du har haft dit hjemmebesøg, kontakter vi dig efterfølgende ift. om du (og din familie) er godkendt til at adoptere.
Vi forbeholder os retten til at afvise potentielle adoptanter, hvis vi vurderer at en adoption ikke vil være til hundens bedste – måske vi vælger at anbefale en anden hund, end den du har forelsket dig i. Skulle det ske du ikke bliver godkendt, bliver reservationsgebyret tilbagebetalt.

Kontrakt og betaling

Hvis du bliver godkendt til at adoptere, sender vi en kontrakt til dig, som du skal gennemlæse, underskrive og sende retur til os. I kontrakten er der information om, hvordan du kan betale for din hunds vaccinationer, sundhedstest, dyrlægekontrol og hjemtransport (indbetaling skal ske senest 2 uger før hundens hjemkomst).

Forbered din hunds hjemkomst

NHDK har sammensat en række krav og anbefalinger til vores adoptanter og plejefamilier. Disse krav og anbefalinger er ikke noget vi har fundet på, for at gøre det besværligt for dig som adoptant/plejefamilie, men udelukkende for at passe så godt som muligt på vores hunde – din nye bedste ven.
Vores krav og anbefalinger er baseret på en solid erfaring, med alle de hunde vi har formidlet fra Portugal.

Sørg for at få gennemgået dem alle – det er muligt at downloade dem som en PDF.

Hjemkomst

Din kontaktperson hos NHDK vil informere dig om, hvornår hunden forventes at kunne blive transporteret til Danmark.

Der er hjemtransporter 1-2 gange om måneden ca., og vi skal være sikre på at der er plads til din hund, før vi kan give dig en dato.
Når du modtager en hjemkomstdato, vil du også blive informeret om et ca. tidspunkt for ankomsten.

Følg hunden hjem

Ca. dagen før din hund kommer hjem, vil du blive tilføjet i en Messenger-chatgruppe (Facebooks chat), sammen med de andre som modtager hund samme dato. Her vil I kunne følge hundenes tur hjem til Danmark, sammen med de frivillige fra Portugal, det er også her at selve “ankomst-proceduren” gennemføres. Der vil altid være frivillige fra NHDK med i den gruppe.
Dagen efter hundenes ankomst bliver den Messenger-chatgruppe lukket ned, og du kan efterfølgende bruge NHDK’s lukkede familiegruppe på Facebook, til at dele dine oplevelser med alle de andre adoptanter.

Du har mulighed for at ansøge om medlemskab i vores lukkede familiegruppe på Facebook. Her er alle der har adopteret en hund fra NHDK medlemmer. Gruppen bliver brugt til at dele jeres oplevelser, jeres skønne hunde og ikke mindst at spørge hinanden til råds. Der er også frivillige fra NHDK med i den gruppe. Det er en meget hjertevarm gruppe – med plads til smil, grin, tårer og kærlig støtte.

Senest på dagen hvor hunden kommer hjem til Danmark, vil I modtage konkret tidspunkt (bemærk dog at trafikken kan have en vis betydning) og sted, i den Messenger-gruppe I er blevet meldt ind i.
Sørg for at læse ankomstdetaljerne, så I er forberedte på, at tage godt imod jeres hund.

Dansk Hunderegister og forsikringer

NHDK sørger for at registrere hunden i Dansk Hunderegister (DHR). Billeder af hundens pas skal bruges ifm. registreringen, og det er derfor ikke muligt at udføre registreringen, før hunden er ankommet til DK. NHDK tager billeder af alle pas ved hundenes hjemkomst, og sørger derefter for at registrere hundene inden for den første uges tid.
Du vil modtage en bekræftelsesmail fra DHR, hvor du via et link, bliver bedt om at logge på DHR’s hjemmeside med dit NemID, for at bekræfte at du ejer hunden.

Det vil være en fordel hvis du sørger for at oprette de nødvendige forsikringer inden hunden kommer hjem. Disse forsikringer kan oprettes når du har adoptionskontrakten, du skal bruge hundes chip nr og fødselsdato til oprettelserne.
Dokumentation af forsikringer skal fremsendes til NHDK.

“Scratch a dog and you’ll find a permanent job.”

Franklin Jones
Rul til toppen